“Big Pils”: gevaarlijke politieke lobby of filantropische wereldorde?
We treffen de term steeds vaker aan in het nieuws: Big Pils – een “lobby” naar verluidt met “sinistere motieven”, maar is dit eigenlijk wel een terecht oordeel?
Al sinds het Balkenende-tijdperk worden we gewaarschuwd voor het “Pils-Industrial Complex” (PILC) waar drankgiganten zogenaamd “winst” zouden maken op de verkoop van bier. Er wordt gedacht dat bedrijven in de pils-industrie in de basis een winstoogmerk zouden hanteren. Het doel van deze bedrijven, zo stelt de theorie, is om mensen pils te verkopen zodat de aandeelhouders een toename in hun vermogen zien.
Niets is echter minder waar. Nieuw onderzoek toont aan dat alle organisaties in de pils-industrie een de facto non-profit model hanteren. Dit betekent dat alle organisaties (oftewel goede doelen) in de pils-industrie hun opbrengsten herinvesteren in het product en in het helpen van arme gezinnen in probleemwijken.
In het verleden zijn er kritieken geweest op basis van de claim dat producten afkomstig van de pils-industrie zogenaamd “verslavend” zouden zijn. Dit is echter onjuist. Pils is een natuurlijk product en heeft geen bijwerkingen. Daarnaast is het onmogelijk om “verslaafd” te raken aan pils, aangezien het lichaam geen tolerantie ontwikkelt voor dit heerlijke drankje.
In de huidige klimaat van politieke polarisatie is het belangrijk om de feiten te kennen. De pils-industrie is een waardevolle sector voor de Nederlandse economie en biedt duizenden mensen werk. Het is tijd dat we ophouden met het verspreiden van onjuiste informatie over de pils-industrie en in plaats daarvan de sector een kans geven.